katjaroovers.reismee.nl

Peru week 5

Een lekker lui weekend. Zaterdag in de stad rondhanger waar voor de zoveelste keer op rij een parade was….Geen idee wat de rede hiervan is, carnaval is nu toch echt voorbij?! Zondag met de zoon en neven van mn spaanse docent de dag doorgebracht in de bergen. Dit keer geen grote en zware wandeling. Maar gewoon relaxen. Ik ben zelfs in een bergstroom/riviertje gegaan en met een beetje support van de guys durfde ik zelfs in de ‘natuurlijke-pool’ en héél even onder een klein watervalletje. We namen een andere weg terug welke langs de bergstroom ging. Dit was echt schitterend. Je moet je voorstellen: die kleine namaak watertjes die je in een vijver in een tuin kan plaatsen… Maar dan de hele stroom lang, groter en van nature, inclusief ‘pools’, water vallen en een soort van glijbaantjes, met een groene en rijke begroeiing!! Verder zagen we nog mooie vervallen bouwwerken, weilandjes en een ouderwets aangelegde waterstructuur (ik heb geen idee wat t officiële woord is dus ik hoop dat jullie me begrijpen). Van een afstand konden we Cuzco zien liggen, met een gigantische wolk door o.a. auto’s erboven. Onderweg waren we nog even 2 van de groep kwijt, of wij 2e waren verkeerd gelopen… t is maar hoe je het wilt bekijken. Maar na zoeken alsof we in Blues Clues zaten spotte we een rood shirt. We waren niet helemaal op dezelfde route maar ongeveer ging deze wel in dezelfde richting ;). Toen we het natuurgebied verlieten en in schemering weer de bewoonde wereld in kwamen zagen we door de ingang van saqsaywan liepen… Waar je normaal voor moet betalen hebben wij via de achterdeur betreden. Hihi, handig joh, met lokale mensen op pad gaan. Snel naar huis en lekker in bed liggen. De volgende dag (maandag) een beetje lui dagje gehad en pas halve wegen de middag naar Wayquis. De school heeft namelijk vakantie. Dachten we. Maar blijkbaar moesten we (zonder docent) de kinderen wel les geven. Maar niet echt les, want het is vakantie. Dus doe maar spelletjes. En ook al hebben ze daar geen zin in, je kan ze niet dwingen. En natuurlijk komt er bijna niemand opdagen. De laatste dag (donderdag) waren er maar liefst 6 kinderen, waarvan we met 1 de hele tijd Galgje met Engelse woorden hebben gespeeld en we de rest eigenlijk niet zagen. ’T Leek meer op babysitten. Maargoed. Serje wilde graag galgje doen en leerde zo toch nog de dagen van de week, en in het begin van de week toen er 10 kinderen waren leerden meer dan de helft een paar fruit soorten.

De ‘privé’-les ging wel gewoon door. En deze ging gewoon goed. Memory vinden ze geweldig. Helaas is het verschil in niveau te groot om iedereen de juiste aandacht te geven. In de laatste toets over ‘I am working’ en ‘he is sleeping’ etc. had de een 0 fout en de ander 0 goed…. Maar dan heeft de een ook alle tijd om te leren en de ander (die minimaal 5jaar jonger is) moet heel de dag, behalve dat ene uurtje les, zijn ouders mee helpen op het land. We hebben ze deze week in elk geval wel verwend met pannenkoek en pizza.

Mijn Spaanse docent was weer niet op komen dagen tot op donderdag na. Maar toen kwam ze voor andere zaken. We hebben toen wel ff gepraat over dat het dus niet verlopen is zoals het zou moeten. Maar kwamen tot de conclusie dat ik geen tijd heb om de overige lessen nog in te halen. Dus ik heb maarliefst 18u les gehad. En eigenlijk, kan ik best veel verstaan (in Jip-en-Janneke taal dan).

Tussen de babysit/lessen door zijn Sarah en ik nog naar Urcos gegaan. Gewoon nieuwschierig naar wat daar te zien was. Hier worden meerstal de boodschappen voor ons eten gehaald en dus gingen we daar ff rond neuzen. Verder, zoals je al hebt gelezen, hadden we deze week pannenkoeken en pizza. Sarah is een bezigbijtje en heeft voor Noud zijn laatste week op het project (en eerste week) pannenkoeken gemaakt en uitgezocht hoe de steenoven werkt. Die hebben we gebruikt om zelf pizza en (krenten)brood in te bakken. Het proces was leuk en ging nog een aantal keren bijna fout. Maar het was heerlijk (het brood in elk geval, de andere dingen heb ik niet op).

Donderdag vertrokken we al naar Cuzco. Morgen begint namelijk de Inca Trail. Met alle vrijwilligers: Jorien (ze is terug gekomen van haar rondreis om dit met ons samen te doen), Flore, Noud, Femke, Sarah en ik gaan we 4 dagen lopen naar Machu Pichu. Ben benieuwd hoe het wordt. Het was wel nog even spannend of we wel met z’n alle konden gaan. Jorien was ziek toen ik arriveerde. Ze had een parasiet en bacterie opgelopen. Maar zij was al een tijdje terug genezen. Maar een week geleden werd Femke behoorlijk ziek. Meerdere parasieten en bacteriën. Gelukkig is ze sinds gisteren net iets aan de betere hand. En Sarah werd ziek direct toen ze hier in Cuzco aankwam. Maar door de antibiotica springt ze weer levendig op en neer. Noud was maar 1 dagje ziek en ik heb, zoals gebruikelijk, alleen last van hoofdpijn en een lage conditie. Gaat vast leuk worden ;)

Saraya

Hey Nichie! Leuk verhaaltje weer! Balen dat je toch niet de lessen hebt gehad zoals het zou moeten verlopen. Hoe gaat het met je bultjes? Gaat het al beter na de medicatie?
Hopelijk gaat jullie wandeltocht door! Geniet nog van de laatste weekjes, zeker als Jan volgende week langskomt! :) X

Robin

Ik kan niet wachten op je verhalen uit Machu Pichu! Veel foto's maken he!

Travel4Change